Ucapan sepatah berkata kata.. hehehe

Assalamualaikum dan selamat sejahtera buat semua pembaca, anyway selamat membaca mengenai kisah hidup aku yang dan juga terselit sedikit entri yang di ambil dari blog/website yang aku fikirkan perlu untuk diletakkan kat sini.. adioosa!!!

jangan lupa komen yek!!! sangat mengalu alukan komen korang.. kalau korang komen tu tanda korang berterima kasih la huhuhu..


Muhammad Adam Zafran

Dec 20, 2011 Posted by Mohamad Zamri 0 comments
Muhammad Adam Zafran

Dah besar dah si Adam nie hehehe merenung jauh ke hadapan.. sengihnampakgigi
Lokasi : Rumah wan di Felda Bukit Easter, Kota Tinggi, Johor




Baru bangun daripada tido so seluar dengan baju ikut sempat jer, dengan toto depan tv yang masih tak berkemas ape la adam nie bangun tido kemas arr dulu tempat tido tu kan dah kantoi.. hehehe..

Cuti adalah masa untuk bermalasan dan berehat bersama keluarga betul ker? macam tak jer.. jangan marah!!! senyum sebenarnya aktiviti bersama keluarga tak kira dimana pun aktiviti kita semuanya akan sentiasa menarik even semasa menonton tv sekali pun.. sambil sembang2 mengenai isu semasa bukan ngumpat tau!!! percayalah..

Nota Menarik : anyway, selamat beraktiviti bersama keluarga!!



Suka untuk Berkongsi,

Kehidupan Ini Untuk Apa?

Dec 19, 2011 Posted by Mohamad Zamri 0 comments
Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua!! semoga berada didalam lindungan Allah hendaknya dan diberikan kesihatan yang sempurna.. amin

Mak ayah,

Aku menulis khas buat mak ayah yang disayangi. Banyak persoalan yang terbuku dihati. Untuk berterus terang, aku tak punya kekuatan. Untuk berbicara, lidahku kelu dengan kata-kata. Untuk bersemuka, berat untuk ku aturkan sebuah langkah. Yang mampu aku lakukan hanyalah menulis sebuah coretan yang ku hadiahkan khas buat mak ayah tersayang.

Mak ayah,

Aku tertanya-tanya. Daripada masa kecilku, seringkali ku dimarahi. Terkadang bukan atas silapku sendiri. Kesilapan adik-adik, aku yang dipersalahkan. Aku yang dihukum. Aku yang dipukul dengan rotan itu. Rotan yang sama. Dengan alasan aku yang paling sulung. Sedangkan ketika itu aku hanyalah berusia 8 tahun. Masih anak kecil yang membutuhkan perhatian. Apakah silapku menjadi anak pertama? Yang akhirnya jiwa kecilku memberontak. Dari sehari ke sehari aku berkata pada diriku sendiri. Aku ingin menutup telingaku daripada mendengar kata-kata mak ayah. Oleh sebab mak ayah sendiri tak pernah mendengar kata-kataku walaupun yang benar. Jadilah aku seorang anak yang degil.

Mak ayah,

Pada usiaku menginjak 13 tahun, aku dihantar ke sekolah berasrama penuh. Di situ, kami disuruh untuk solat berjemaah pada setiap waktu. Mulanya aku liat. Terasa amat payah lebih-lebih lagi pada waktu Subuh. Di rumah, tak pernah pula aku diajak untuk solat berjemaah pada setiap waktu. Mak ayah sekadar bertanya sama ada aku sudah solat atau belum. Di sini untuk minggu pertama, selalu aku terlambat untuk memulakan solat berjemaah bersama. Jadi, bila jemaah sudah masuk ke rakaat kedua, ketiga, keempat, aku tinggal terpinga-pinga. Bagaimana aku mahu masuk solat jemaah? Kerana mak ayah tak pernahpun mengajarku berkenaan “makmun masbuk”. Sehinggalah aku perlu belajar sendiri di sekolah.

Mak ayah,

Setelah tamat pelajaran di sekolah menengah, aku berjaya masuk ke universiti tempatan. Aku mula bergaul dengan teman-teman yang datang daripada berlainan latar belakang. Di sini aku sudah tidak di”paksa” untuk solat berjemaah lagi. Semua orang hidup dengan cara tersendiri. Pada awalnya aku masih rajin untuk pergi ke surau kolej kediaman. Tapi, lama kelamaan aku sangat sibuk dengan assignments yang bertimbunan. Solat pun makin aku lambat-lambatkan. Terkadang aku cepat-cepat solat untuk mengejar waktu menghadiri kuliah. Bila menelefon mak ayah, mak ayah tak pernah bertanyakan tentang solatku. Jadi tinggallah aku untuk menentukan cara hidupku sendiri. Solatku tetap tak pernah ku tinggalkan, namun hatiku sedikitpun tak terasa bertaut dengan ibadahku. Aku lakukan hanya sekadar untuk melengkapkan rutin harian.

Mak ayah,

Makin lama aku terasa diriku makin kosong. Aku seperti hilang arah tujuan. Aku penat dengan studyku. Aku penat dengan kehidupanku. Aku tiba-tiba bertanya kepada diriku sendiri. Sebenarnya, untuk apa aku hidup di dunia ini? Adakah semata-mata untuk study? Adakah semata-mata untuk mengumpul kekayaan? Adakah semata-mata untuk bekerja? Adakah semata-mata untuk berkahwin, mempunyai anak? Dan selepas tu??

Mak ayah,

Pada suatu hari, aku bertanya kepada seorang kakak yang rapat denganku kerana aku bingung tentang apa makna sebuah kehidupan. Dia yang tersenyum mesra terus menyebut bait-bait ayat Al-Quran yang selalu aku baca, tapi tak pernah sedikitpun aku tahu maksudnya,

“Dan tidak aku ciptakan jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepadaKu” (Adz-Zariyat:56)

“Dan tidaklah Kami ciptakan langit dan bumi serta apa yang berada di antara keduanya kecuali dengan Haq” (Al-Hijr:85)

“Bukankah Aku telah mengambil perjanjian (perintahkan) kamu wahai anak-anak Adam, supaya kamu jangan menyembah Syaitan? Sesungguhnya ia musuh yang nyata terhadap kamu! Dan (Aku perintahkan):hendaklah kamu menyembahKu; inilah jalan yang lurus“ (Yasin:60-61)

“Maka apakah kamu mengira bahawa Kami menciptakan kamu main-main (tanpa ada maksud) dan bahawa kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami?” (Al-Mu’minun:115)

Mak ayah,

Di usiaku yang sudah menginjak 22 tahun, barulah aku tahu apa tujuan aku diciptakan oleh Allah. Kenapa sebelum ini mak dan ayah tak pernahpun memberitahu aku tentang hal ini? Betul, aku diajar solat, diajar mengaji, disuruh puasa, tapi tak sedikitpun aku diterangkan dengan apa maksud yang sebenar-benarnya tentang setiap ibadah yang aku lakukan melainkan hanya mengikut apa yang dibuat mak dan ayah. Perjalanan kehidupanku yang dibiarkan bebas sendirian.

Mak ayah,

Aku kan anakmu. Aku kan adalah amanah Allah untukmu. Tapi adakah kalian telah melaksanakan sepenuhnya tanggungjawab yang telah diamanahkan kepadamu. Di mana janjimu pada Allah tika mana Dia menganugerahkan aku pada kalian berdua? Di mana janjimu pada Allah untuk menunjukkan kepadaku jalan mana yang sepatutnya aku ikuti? Jalan yang akan mendekatkan aku dengan Yang Maha Esa. Aku dibiarkan hanyut dalam gelombang kehidupan, ibadah yang diringan-ringankan, pergaulan lelaki dan perempuan yang tiada batasan, pakaianku yang membalut aurat dibiarkan, cukuplah selagi aku masih bertudung. Adakah sehelai tudung cukup untuk mendefinasikan kehidupan sebenar seorang Muslimah?

Mak ayah,

Aku tak tahu. Tolong, ajarilah aku apa makna sebenar sebuah kehidupan. Dalam neraca Islam.

Salam sayang,

Anakmu.

“Setiap bayi dilahirkan dalam keadaan fitrah (bertauhid), maka kedua ibu bapanyalah yang menjadikannya Yahudi, Nasrani atau Majusi.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Anak adalah anugerah Allah. Yang dilahirkan suci bersih ibarat kain putih. Ibubapalah yang mempunyai tanggungjawab yang besar untuk mencorakkannya.

Nota yang ditulis di atas adalah sekadar satu rekaan. Tapi jika kita perhatikan secara realitinya, tidak mustahil untuk ada dikalangan anak-anak yang mungkin ingin meluahkan hal yang sama dengan tulisan di atas. Anak-anak yang tertanya-tanya, adakah ibubapa sudah melaksanakan sepenuhnya tanggungjawab yang telah diamanahkan Allah kepada mereka. Tanggungjawab untuk mengajarkan anak-anak tentang ilmu agama yang secukupnya, tentang Islam yang sebenar-benarnya, tentang matlamat kita hidup di dunia.

Dan jika soalan ini tidak ditanyakan di sini, mungkin bakal dipersoalkan di akhirat nanti.

Cukupkah sekadar menyuruh solat lima waktu? Cukupkah sekadar mengajar bagaimana membaca Al-Quran? Cukupkah sekadar mengajak puasa bersama-sama? Cukupkah sekadar menghantar anak-anak menghadiri kelas-kelas agama? Tanpa kita sendiri yang menunjukkan tauladan yang sebenarnya kepada anak-anak. Tanpa diberikan penjelasan yang mendalam tentang Islam, tanpa memberikan kefahaman sejelas-jelasnya kepada anak-anak bahawa Islam itu bukan sekadar sebuah agama semata-mata. Sedangkan Islam yang sebenar-benarnya adalah satu cara hidup. Islam is the way of life.

Saya teringat pertanyaan seorang kakak kepada saya pada awal tahun ini. Persoalannya tentang apakah yang membezakan kita seorang manusia sebagai ibu kepada seorang anak jika hendak dibandingkan dengan seekor buaya yang merupakan ibu kepada anaknya.

Kelu untuk memberikan jawapan selain daripada perbezaan manusia dan seekor buaya, kakak itu tersenyum sambil berkata bahawa perbezaannya adalah di mana seekor ibu buaya hanya mengajar anaknya cara untuk survive di dunia. Cara untuk mencari bekalan untuk hidup supaya tidak mati kelaparan dan juga cara bagaimana untuk melarikan diri daripada pemangsa dan pemburu untuk meneruskan kehidupan.

Berbeza dengan seorang manusia sebagai ibu. Seorang manusia bukan hanya mengajar anaknya bagaimana mencari bekalan untuk meneruskan hidup di dunia, tapi juga bagaimana caranya untuk mencari bekalan yang cukup untuk dibawa ke akhirat sana.

Ini mungkin hanyalah sekadar sebuah perumpamaan untuk membuatkan kita benar-benar berfikir. Untuk kita imbas kembali perjalanan sebuah kehidupan.

Bagi yang sudah mempunyai anak, sebanyak mana sudah ilmu agama telah kita ajarkan kepada anak-anak. Adakah benar cara kita membesarkan anak-anak sudah selari dengan apa yang dituntut Islam?

Bagi yang belum mempunyai anak, sebanyak mana pula persiapan yang ada pada diri sendiri untuk mengajarkan tentang Islam kepada anak-anak yang bakal dilahirkan. Sebanyak mana guidelines yang mampu kita berikan kepada anak-anak untuk menuntun diri mereka dalam misi mencari bekalan secukupnya sebelum pulang ke kediaman yang abadi di akhirat nanti. Jangan kita menyamakan diri sendiri dengan ibu buaya, menunjukkan anak-anak jalan untuk mendapatkan bekalan sekadar cukup untuk hidup di dunia saja.

Benar, jika terdapat kekurangan di mana-mana, kesalahan bukanlah terletak sepenuhnya ke atas ibubapa yang mungkin masih belum menyedari hakikat kehidupan yang sebenar. Namun, bagi kita yang sudah disapa hidayah kesedaran, yang tahu makna sebenar sebuah kehidupan, biarlah kita yang meletakkan diri sebagai peneraju untuk menjadi ibubapa contoh dalam membina generasi harapan seterusnya. Biar si kecil itu tahu apa matlamat hidupnya di dunia. Biar si kecil itu sedar apa agenda yang perlu dia bawa sepanjang hidupnya.

Jadi, dengan waktu yang masih tersisa, mari kita sama-sama memperbaiki diri sendiri untuk memimpin cahaya mata penyejuk hati. Moga mampu kita tersenyum bangga di kemudian hari sambil berkata, “Itulah anak kami.” Satu kata yang bakal dirindui untuk disebut di syurga nanti.

“Hak seorang anak adalah kamu hendaklah menyedari bahawa dia berasal daripada kamu. Jika Linkdia baik atau jahat, semuanya berkait dengan kamu. Kamu bertanggungjawab untuk membesarkan, mendidik dan membimbingnya ke jalan Allah serta membantunya menjadi anak-anak yang taat. Kamu wajib melakukan sedemikian sehingga jika kamu berbuat baik kepadanya, kamu yakin kamu akan mendapat ganjaran dan jika kamu berbuat tidak baik kepadanya, kamu akan mendapat seksaan…” (Imam As-Sajjad ibn Hussain ibn Ali ibn Abi Talib)


Sumber : Islamituindah.my

Nota Menarik - Jadilah anak yang Soleh dan solehah.. amin!!!

Link



Suka Berkongsi,

Mee Bandung Muar | Jalan Lampam

Nov 2, 2011 Posted by Mohamad Zamri 2 comments
Musim hujan apa yang sepatutnya yang kita buat.. hehehe macam2 aktiviti sebenarnya yang boleh kita buat untuk mengisi kebosanan.. antaranya indoor sports : macam futsal, badminton, bowling, dan sebagainya itu untuk sahabat yang suka aktiviti sukan..

kalau tak minat sukan pula boleh cuba aktiviti macam karaoke untuk menghilangkan tekanan ditempat kerja kalau tak percaya cuba.. mesti best punya la..

contoh lain plak :- membaca saya suka yang nie, dari pelbagai genre motivasi, ilmuan, bisnes, cerita panjang dan sebagainya, sekarang ada tambah lagi membaca bukan setakat buku.. tapi pada blog dan lain2.. membaca adalah jambatan ilmu..

last sekali huhu.. mencari makanan, sebenarnya ramai diantara kita yang sentiasa mencari makanan yang sedap biar pun mahal kalau kena selera insya Allah akan dicari biar jauh sekali pun.. betul tak? ( saya salah sorang ) hehehe..

korang tengok gambar dibawah :



Mee Bandung Muar terbaik dari ladang huhuhu kesedapan hingga menjilat sudu lalalala...



Dengan menggunakan udang segar membuatkan mee bandung nie sangat best untuk dijamah.. mesti kedai nie syukur sangat2 sebab iklan free untuk mee bandung dia hehehe.. tempat yang best mesti dikongsi2 kan..

Tempat : jalan lampam 8/3, petaling jaya.
jangan datang lambat karang kempunan!!!!!!

Nota Kaki : Carilah yang halal... hehehe..



Salam Perkongsian,

Hari Kemerdekaan 2011 ( Cerita Lama )

Oct 24, 2011 Posted by Mohamad Zamri 0 comments
Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua sahabat! semoga kalian berada dalam keadaan sihat selalu.. amin..

Sementara xde benda nak buat nie tiba lah masa untuk berkongsi dengan semua geng mengenai gambar projek terakhir aku di The Royale Chulan hehehe.. decoration hari kemerdekaan dan juga hari raya walau pun dah lama berlalu korang layan jela gambar ni ok...hahaha sengihnampakgigi ( baru ada mood nak menulis )




Za ( Bunga Lara ) dan Hood sibuk dengan kerjanya, menganyam ketupat la.. potong word la hehehe semua nie masa bekerja nasib baik cik mat ( engineering Bos ) tak marah hahaha..



Abu dan Husaini juga bertungkus lumus untuk menyiapkan decoration nie.. ke wayang jer sebab orang nak snap picture hehehe.. gurau jer jangan marah!!!

Setiap keping gambar menceritakan seribu macam kenangan, bagaimana kita menghayati moment adalah bergantung kepada kita. positif dan negatif adalah subjektif, tepuk dada tanya iman! amin..

Nota Kaki : Hayatilah masa bersama, dan sentiasa bersikap terbuka dalam semua hal..
insya Allah ramai sahabat..



Salam Sahabat,

Times Square view dari Furama Bukit Bintang

Oct 15, 2011 Posted by Mohamad Zamri 0 comments
Bila tiada benda yang lebih penting daripada mengambil gambar maka terhasil lah karya seni yang masih belum di anggap agung kerana snapper adalah beginner.. hehehe

Suka untuk berkongsi hehehe.. berikut adalah beberapa keping gambar yang saya ambil daripada roof top Furama Bukit Bintang.







Times Square dengan berlatarbelakang kan Menara Kuala Lumpur dan juga KLCC amacam ada gaya photographer tak? hehehe joking.. sengihnampakgigi

Gambar di ambil dengan menggunakan HTC Desire HD - 8 megapiksel.



Beginner Photographer,

Manchester United vs Liverpool 2011 - 15, October, 2011

Posted by Mohamad Zamri 0 comments
English Premier League 2011

Perlawanan yang menemukan gergasi England di antara Manchester United vs Liverpool
15, October, 2011 7 : 40 waktu Malaysia.


VS


Statistik perlawanan pada separuh masa yang pertama :
Liv 42 : 58 MU ( HT ) percentage
kad kuning : Skrtel ( Liverpool ), Young ( Manchester United )

Statistik perlawanan pada separuh masa kedua :
kad kuning - Ferdinand, Evra ( Manchester United )
pertukaran pemain : Young kepada Rooney, Park Ji Sung kepada Nani, Jones kepada Chicarito ( Manchester United )

Gol : 1 Steven Gerrard ( Liverpool ), 1 Chicarito ( Manchester United )

keputusan penuh : Liverpool 1 - 1 Manchester United



Majulah Sukan untuk Negara,


Furama Bukit Bintang

Oct 14, 2011 Posted by Mohamad Zamri 0 comments
Setelah sekian lama tidak menulis hari ini saya nak menulis..

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua sahabat yang tercinta! semoga berada berada didalam keadaan sihat di samping keluarga.. amin..

Sembang pasal kerjaya... encem

Kehadiran anak kedua membawa rezeki baru, kenaikkan pangkat di Furama Hotel International membawa kerjaya saya ke 1 level yang lebih tinggi lagi dan harap akan sentiasa berkembang dari masa ke semasa, terima kasih bos atas kepercayaan ini.



Setelah 8 tahun menimba pengalaman sebagai juruteknik M & E, sekarang sudah tiba masa saya untuk berehat, dan belajar untuk menguruskan pula. Bukan senang untuk mengurus terutamanya staf yang lebih senior banyak buku yang perlu dibaca untuk "tackle" mereka semua hehehe.

Tanpa ilmu yang cukup saya mungkin menjadi bahan gelak mereka semasa sessi lepak, sentiasa ingin dihormati bukan ditakuti.. semoga berjaya untuk diri sendiri.. amin sengihnampakgigi


Nota Kaki : Sentiasa melapangkan dada untuk menerima ilmu Allah

Salam Kejayaan,

Pre Paid kena Cukai Perkhidmatan 6%

Sep 8, 2011 Posted by Mohamad Zamri 0 comments
Berita Terkini!!!

Idea siapa la agaknya untuk mengenakan cukai perkhidmatan kepada semua pengguna telefon Pre Paid.. mungkin idea nie datangnya dari pada syarikat telekomunikasi - bergabung untuk sama2 mengenakan cukai kepada pengguna.. peace

Untuk pengetahuan semua! sebenarnya sebagai pengguna kita juga ada HAK untuk bersuara sekiranya tidak bersetuju.. melalui tribunal dan sebagainya.

Semuanya akan berkuatkuasa 15, september , 2011. kenyataan akhbar juga telah pun dibuat untuk memberitahu kepada semua pengguna.

dengan penguatkuasaan itu, seorang pengguna yang membeli top up rm10 perlu membayar rm10.60 setelah cukai dengan .60 sen sebagai cukai perkhidmatan.

Seramai 26.2 juta pelanggan talian telefon mudah alih prabayar di daftarkan buat masa ini, dengan caj 6% semuanya akan menjadi berjuta - juta lemon &<span class=...... masyukkk!! kepada penyedia perkhidmatan telekomunikasi. Bila berniaga semuanya adalah mengenai keuntungan..


mungkin ramai yang setuju dengan kenyataan saya.

Nota Kaki : Sedikit fakta menarik - Celcom (Xpax) seramai 9 juta pelanggan, DiGi seramai 7.7 juta orang dan Maxis (Hotlink) 9.5 juta orang.



Salam 1 pengguna,

Kisah Khairul Fahmi ( apek ) dan Tunangnya

Sep 7, 2011 Posted by Mohamad Zamri 0 comments
Assalamualaikum buat sahabat semua!!

Rasanya seantero Malaysia dah tahu kemelut yang melanda Khairul Fahmi ( penjaga gol kebangsaan ) dengan bekas tunangnya. Hal yang masih tidak selesai lagi sehingga sekarang yang pada hemat saya sedikit sebanyak mungkin menganggu tumpuan 'apek'

Media terlalu membesarkan isu walau pun tujuan nya sekadar untuk mencari kebenaran diatas segala persoalan, harap 'apek' dapat menjadi seorang yang profesional dalam mengendalikan hal peribadi seperti ini. sedih

berikut ada petikan antara 'apek' dengan ibu bekas tunangnya :

Kalau dia (Khairul Fahmi) ‘jantan’ sangat, kenapa tak datang jumpa kami sendiri. Dia banyak memberikan kenyataan tidak benar, sekali gus memberi persepsi negatif kepada keluarga kami. Bila dia kata nak putuskan pertunangan ikut adat Melayu, sehingga hari ini dia sebenarnya tak buat apa-apa pun. Kami malas hendak memanjangkan isu ini, tapi apabila dia memberi kenyataan tidak benar, kami kena perbetulkan.

Namun menerusi Metro Ahad, Khairul Fahmi berkata yang ini semua adalah salah faham. Berikut ialah kata-kata Khairul Fahmi:-

Saya anggap perkara ini sebagai salah faham sahaja. Lagipun urusan mengenai pemulangan cincin tunang itu dibincang menerusi keluarga angkat, bapa Aimie (Elia) dan ibu tirinya. Memang cincin itu masih ada di tangan keluarga angkat dan saya akan pulang untuk menyelesaikan perkara ini mengikut ada nanti.


so, harapan saya semoga hal ini dapat diselesaikan secepat mungkin dan supaya 'apek' dapat menumpukan perhatian sepenuhnya terhadap tugasnya di padang. amin..

Nota Kaki : Harga yang perlu dibayar apabila menjadi selebriti sukan sekarang ni.

sumber : Beautifulnara
Link


Salam Hari Raya,

Selamat Hari Raya 2011

Aug 25, 2011 Posted by Mohamad Zamri 0 comments
Assalam buat semua sahabatku sekalian semoga korang semua dilindungi rahmat Allah hendaknya.. amin..

Bulan ramadhan hendak melabuhkan tirainya, tinggal beberapa hari sahaja lagi.. ada yang sedih ada yang gembira kerana syawal pula akan menjelma dan pelbagai lagi perasaan.. apa pun ia, kehidupan mesti perlu diteruskan..

Selamat Hari Raya Aidilfitri buat semua pembaca!!

Kalau nak bercerita pasal raya rasanya tidak cukup dan tidak lengkap tanpa bersua muka betul tak? senda gurau, tepuk tampar, bersembang sambil makan kuih raya.. so, sekadar untuk meluah pengalaman mungkin blog lah tempatnya..


Raya semasa bebudak ;

Gembira apabila dibelikan baju raya oleh mak dengan ayah, kasut raya siap dengan lampu dan sebagainya kongsi 3 beradik sorang sepasang.. kekadang tidur bersama dengan kasut raya, baju raya, songkok raya.. dan tidak sabar untuk tunggu hari esok untuk bersama pergi ke masjid untuk solat sunat hari raya..

Selepas solat sunat hari raya balik makan dulu rendang, ketupat dengan kuah lodeh mak.. selepas itu kumpul geng bermula lah aktiviti mengumpul duit raya dirumah jiran berdekatan..
Pelbagai kenangan yang tidak dapat dilupakan bila terfikir keadaan ketika semasa itu.. tersenyum sendiri. senyum

ada sahabat yang membawa botol air, beg duit besar bersilang, ada yang siap berpayung.. pergi ke rumah yang sama dengan harapan dapat duit banyak berulang kali hehehe.. macam2 kerenah.. bila cuaca panas raya kedua ketiga dah ada yang demam.. kenangan lama.. bergenanag air mata bila mengingatkannya.. huh!! nangih

Raya Sekarang ;

sudah tidak seperti dahulu sentiasa mengingatkan kenangan lama sahabat lama, berfikir tentang keluarga sahaja sekarang sahabat dah jatuh no 2.. perjalanan cerita raya berubah secara total, melayan tetamu, menyediakan duit raya walau pun masih di rumah mak ayah, melayan kerenah anak.. jalan ke rumah saudara mara terdekat..

itu pun bergilir dengan rumah mertua.. keadaan sentiasa berubah mengikut peredaran masa dan mungkin ini adalah masa untuk kita lebih kepada keluarga pula.. betul tak?

Pengalaman setiap daripada kita mungkin berbeza.. mungkin ada yang sama.. kalau yang sama itu mungkin tidak disengajakan.. cerita ini adalah daripada pengalaman saya walau pun tidak diceritakan secara detail.. sedikit sebanyak ianya mewakili saya.. hehehe..

Sepuluh jari ku susun untuk memohon ampun dan maaf sekiranya terdapat kekhilafan secara sedar atau pun tidak, ampun dan maaf untuk semuanya..

Apa pun, Selamat Hari Raya Aidilfitri buat semua sahabat ku..



Salam Raya,


Bercuti ke Pulau Langkawi 2011 - Part 2

Aug 24, 2011 Posted by Mohamad Zamri 0 comments

Setelah beberapa lama saya tidak menulis hari nie tetiba nak menulis plak, so korang baca entri seterusnya sambungan dari entri sebelum nie bercuti di Pulau Langkawi..

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua pembaca cerita ni... sengihnampakgigi hehehe
mane tahu ada yang nak ushar2 apa yang ada kat Langkawi dengan tempat wajib lawat ker? boleh la baca2..

So tempat pertama yang kitorang lawat untuk hari pertama ialah Underwater World korang tgk2 dulu gambar yang saya kongsi2kan nie.. layannn....



Sedikit gambar ketika berada di dalam Underwater World, terdapat pelbagai jenis haiwan disana bukan yang berenang jer tapi binatang darat pun ada tau.. hehehe macam penguin ada masa yang tertentu kalau nak melihat feeding dari jurulatih dan sebagainya.. so beter cari masa yang sesuai kalau tak just nampak tengok binatang nie berenang jela..



wajah gembira jelas terpancar hehehehe ayat ok tak? jangan marah! bergambar adalah aktiviti biasa apabila kita bercuti betul tak.. penat ke xpenat ker tetap layan..

nak tengok gambar binatang plak korang layan yang nie plak... yang binatang tue korang kenal la yang manusia tue jangan korang anggap binatang plak.... hehehe gurau jer...





Sebenarnya masih terdapat banyak lagi gambar kalau nak upload memang penuh entri nie dengan gambar jer.. so saya hadkan.. anyway, happy sangat dengan aktiviti bersama keluarga walau pun cuma sekadar berjalan di Underwater World.. senyum


Terima kasih buat korang kerana sudi meluangkan masa untuk melihat dan ushar2 kat sini hehehe..



Salam 1 Malaysia,



Bercuti ke Pulau Langkawi 2011

Jul 29, 2011 Posted by Mohamad Zamri 1 comments
Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua sahabat,

Setelah sekian lama tidak bercuti, saya mengambil kesempatan untuk bercuti dengan keluarga pada 15, July, 2011 hingga 17, July, 2011 di Pulau Langkawi. Mungkin ini adalah percutian sebelum bulan puasa......

Ceritanya bermula...


Amacam nampak tak intronya nie hehehe, coklat bebas cukai langkawi huhu menjadi kegilaan ramai. Kalau korang pergi langkawi tapi tak beli coklat korang nie bukan chocolate addicted la.. nie baru permulaannya sekarang kita bermula pada hari pertama kerjalanan kitorang ke sana..

Hari Pertama :

Sampai pagi jumaat selepas mengharungi perjalanan sejauh 6 ke 7 jam pada sebelah malamnya, letih memang tidak terhingga tapi mood bercuti membuatkan psikologi cool jer hehehe..
kitorang naik feri dari Kuala Perlis so sesampai nya disana terus amik tiket feri ke jeti Kuah, sementara itu kereta di letakkan ditempat parking berbumbung dengan kadar sewa rm10 sehari..




muka letih ketika berada di Jeti Kuala Perlis


Runner parking tawar kereta sewa toyota innova dengan kadar sewa rm 110 sehari tanpa berfikir panjang terus setuju hehehe.. maklumlah otak tengah penat malas nak fikir untuk deal dengan runner di Pekan Kuah plak..

Amik masa untuk berkumpul di jeti Kuala Perlis untuk selesakan diri sebelum membeli tiket feri ke Pulau Langkawi dewasa rm 18, perjalanan mengambil masa 45 ke 1 jam dengan olengan yang agak kuat dan akhirnya kami sampai di jeti Kuah dengan selamatnya.. alhamdulillah.. ucapan syukur menitip dibibir..

selepas urusan mengambil kereta sewa selesai......

Urusan seterusnya bermula, menghubungi pihak homestay yang telah pun ditempah untuk duduk dalam kadar yang segera.. boleh ker biasanya check in jam 2.00 pm hehehe, macam dah kenal lama... tuan tanah pun membenarkan kitorang check in awal tanpa bayaran tambahan.. seronok giler!!! yuhuuu.. boleh rest secukupnya sebelum boleh berjalan di petang hari

by the way, korang nak tahu tak kitorang dok kat home stay mane?? Homestay Tok Jah berdekatan dengan pantai cenang simpang masuk ke homestay betul2 opposite simpang nak ke underwater world.. nak check in sini hubungi saya hahaha..



...untuk entri seterusnya saya akan bercerita mengenai perjalanan ke setiap destinasi yang saya pergi bersama keluarga tercinta hehehe..



Salam Sayang,

Sepah | Juara Maharajalawak 2011

Jun 27, 2011 Posted by Mohamad Zamri 0 comments
Tahniah buat sepah kerana berjaya menjadi juara dalam maharajalawak!!!! tepuktangan

Siapa yang tidak bangga dengan Sepah hehehe, terutamanya penduduk Johor amnya kerana berjaya membawa lawak melayu sebagai tapak asas mereka. dengan persembahan konsisten setiap minggu dan juga pujian melambung dari para juri kita Ahmad Idham, Apek Senario, dan juga Mamat Khalid memang sepah berhak untuk menjadi juara.

Walaupun ramalan awal mengatakan Jozan mungkin menjadi juara kerana popularitinya didalam mengacarakan Rajalawak selama 4 musim menjadi ukuran penonton namun pengundi menafikannya.. anyway Nabil dan juga Jambu menampilkan lawak yang tidak kurang juga hebatnya, mamat khalid menyatakan yang jambu mempunyai idea yang nyata berbeza dengan pelawak lain dan sering mengatakan jambu dengan "lawak international" nya.

Keputusan :
  • Sepah - Rm 350,000
  • Jozan - Rm 250,000
  • Nabil - Rm 150,000
  • Jambu - Rm 50,000
Nota kaki : Tahniah buat yang berjaya dan cuba lagi buat yang tidak berjaya semoga kita berjumpa lagi dalam rancangan Maharajalawak!!!! peace yooo!!!




Salam Sahabat,

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...